راهبردهای اصلی مدیریت ابراهیم رفیعی چیست؟
ابراهیم رفیعی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، راهبردهای اصلی مدیریت جدید برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش را منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزش و پرورش ناحیه2 زنجان، به نقل از ادارهکل، همزمان با آغاز سال نو خورشیدی، ابراهیم رفیعی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، طی پیامی، راهبردهای اصلی مدیریت جدید برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش را منتشر کرد.
متن پیام وی به شرح ذیل است:
همکاران ارجمند، فرهنگیان عزیز و یاران صمیمی
سلام
میلاد با سعادت مولای متقیان امام علی (ع) را تبریک عرض نموده و از خداوند برای همگان عزت و عاقبت بخیری مسئلت دارم.
بواسطه آنکه در نخستین سال از گام دوم عمر پربرکت انقلاب اسلامی و در سومین دهه از دوران خدمتم، توفیق مدیریت و راهبری مقدسترین و مهمترین نهاد تربیتی کشور در ایران عزیز و در زادگاهم که همواره به آن عشق می ورزیده و همیشه و در همه جا تعالی و توسعه آن را در سر داشته و اندیشه خدمت به آن را همچون بذری آماده رویش، در دل پروردهام، نصیبم شد خدای را شاکرم.
اینک که با حضورم در مدیریت آموزش و پرورش استان، زمینهی مساعد برای رویش و پرورش این بذر محبت به مردم شهر واستانم فراهم شده است، و من در این مسیر بعد از خدا به شدت به یاری همه مردم، مسئولین استان، بویژه به مساعدت هوشمندانه فرهنگیان عزیز استان چشم دوخته و نیازمندم.
عمیقا بر این باورم که بدون همراهی آنان تعلیم وتربیت به مقصود نمیرسد، و دستگاه آموزش و پرورش عزت و اعتبار نمییابد و توسعه پایدار استان امکان ندارد.
بر این اساس ضمن خوشبینی به آیندهای روشن در آموزش و پرورش استان، و با درس آموختن از دهها سال مدیریت در حوزههای مختلف این نهاد به مثابه تجربهای گرانبها، توجه همگان به راهبردهای اصلی مدیریت آموزش و پرورش استان، برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش در دوره جدید را، جلب میکنم:
1-بهرهگیری از همه ظرفیتهای نیروی انسانی استان برای تحقق همه سیاستهای اجرایی آموزش و پروش .
2-استفاده از رهنمودهای ارزشمند نماینده معزز ولیفقیه در استان و امام جمعه محبوب زنجان حضرت آیتالله خاتمی، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اعضای شورای آموزش و پرورش استان.
3-بهرهمندی از حمایتهای داهیانه استاندار محترم جناب آقای دکتر حقیقی، به عنوان نماینده عالی دولت و رئیس شورای آموزش و پرورش استان زنجان، برای سیاستگذاری با استفاده از ظرفیت قانونی شورای آموزش و پرورش.
4-جلب حمایت همه نهادهای استان، و نیز نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای توسعه ظرفیتهای استان، و همراهی آنان در پیگیری تصمیمات مهم، به عنوان نمایندگان قانونی و دلسوز مردم در شهرهای مختلف .
5-توجه به توسعه معلمان در ابعاد مختلف، بویژه در مقوله توسعه حرفهای آنان، به این اعتبار که معلمان ضامن اجرای برنامههای آموزشی و تربیتی، و به عنوان موتور محرکه نظام آموزشی کشور می باشند.
6-توجه و تاکید بر نقش مدیران مدارس در سطح استان، با این رویکرد که بدون مشارکت، نقش و فهم دقیق آنان از سیاستهای آموزشی و تربیتی، و بدون پرداختن به توانمندسازی آنان در جهت کیفیت اجرای صحیح برنامهها ، هرگونه تغییری در این نهاد دور از ذهن خواهد بود.
7-مشارکت موثر و همدلانه همه مدیران و کارشناسان استان و ادارات مناطق، به عنوان پشتیبانیکنندگان و ناظرین دلسوز نظام آموزشی، در راستای جهت گیریها و برنامههای از پیش طراحی شده آموزش و پرورش کشور و استان؛ به نوعی که تیمهای کاری یکپارچه و هماهنگ استان در منظر جامعه همچون ید واحدهای در خدمت نهاد مقدس تعلیم وتربیت، و همسو با مدیریت استان و کشور جلوهگر شود. و همه ظرفیتها را برای اندیشیدن و همراهی با آموزش و پرورش به پای کار آورد. زیرا نهاد آموزش و پرورش یک نهاد فرابخشی است، و احساس هماهنگی در مدیریت آن، شوق همراهی و همدلی را در آحاد جامعه بویژه مسولان تقویت میکند.
8-استفاده از تجارب مدیران گذشته آموزش و پرورش، و ظرقیت تشکلهای حرفهای قانونی برای بهرهمندی از نقطه نظرات ایشان، برای راهبری و هدایت جریان آموزشی و تربیتی منطبق با آموزههای دینی و انقلابی .
بدیهی است جهتگیری محوری این مشارکت، عملیاتی نمودن اسناد تحولی نظام، بویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و زیرنظامهای ششگانه آن است. و همه اقدامات، هم راستا و همسو با سیاستهای مدیریتی نظام آموزشی کشور تنظیم و اجرا خواهد شد.
ابراهیم رفیعی
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان